#1 06-11-21 10:23:22

Mitch
Lid
Van: Provincie Groningen
Geregistreerd: 28-10-21
Posts: 11

Aan de deur wordt niet gekocht

Aan de deur wordt niet gekocht: mijn gesprek met een Jehovah-getuige

Terwijl ik nog in mijn pyjama de douche sta te soppen, wordt er aangebeld. Vergeleken bij de man strak in pak, met een zwarte tas en tijdschrift in zijn hand, zie ik er uit als een slons. Gedreven probeert de man mijn zijn versie van de Bijbel te verkopen aan de hand van zijn wachttoren leer.

Ik ben niet te enthousiasmeren voor een verhitte discussie. De man vind dat vreemd aangezien, ik toch een gelovige ben. Hij daagt me uit, terwijl hij vriendelijk blijft lachen.

Ik zelf ben nooit goed geweest in verkooppraatjes houden of afweren en vind zijn manier van draaien niet prettig. Ik wil het niet, maar hij laat me voelen dat ik een slecht evangelist ben. ‘Kom maar op, met jou argumentatie waarom jij gelooft wat je gelooft. En dat luide gesprek vind plaats terwijl ik binnen sta en hij buiten. Het raam van mijn anti-gelovige buren staat open. Voor hem is dit overduidelijke langs de deuren gaan een opdracht en hij laat graag zijn gezicht in de wereld zien, net zoals dienaar Jezus. Maar ik voel me hier helemaal niet prettig bij.

Het feit dat hij een gedreven verkoper is en ik ‘geen zin’ heb, vindt hij getuigen van een vals geloof.

De armageddon komt, er is geen tijd te verliezen. Waarom spoort dit mij niet aan?  De gebruikte gesprekstechnieken en de ingestudeerde instant antwoorden geven mij geen ruimte voor een apologetiek correct verweer.

Hij wordt feller in zijn taal en geloofd dat christenen, mijn doelgroep dus, de geest van Babylon volgen. Naast zijn felle veroordeling gunt hij mij natuurlijk het aller beste, glimlacht hij vriendelijk.

Ik lepel een paar Bijbel teksten o en mijn sub assertieve houding slaat door naar licht agressief. Ik ben hier niet van gediend. Mijn houding is voor hem het bewijs van de geest van Babylon. We kaatsen ballen wat keen en weer, met een welles en nietes woordenstrijd.

Nu hij zijn product niet aan mij kwijt kan wil hij een eind maken aan ons gesprek. Dat doet hij me te vertellen dat ik mijn plek als vrouw niet ken. Binnen het wachttoren cultuurtje bestaan er geen pittige tantes, alleen nederige gehoorzame slaven. Met mijn ratio ken ik mijn plek in Christus. Met mijn gevoel schiet ik uit mijn rol. Liefdevol je geloof uit dragen is geen product willen verkopen maar het product zijn.

Aan de deur van mijn hart wordt niet gekocht, want ik heb al Jezus binnen gelaten. Mijn persoonlijkheid is werk in uitvoering, maar wel al gekocht en betaald. Jezus, droeg ons op Hem te verkondigen, door van Hem te getuigen in ons gedrag van liefde.

Openbaring 3:20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoet, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met Mij.

Christy Kambeel houdt zich bezig met schrijven, tekenen, schilderen en pastoraal vrijwilligerswerk. Ze is getrouwd en moeder van een zoon (11).


-Kaal is geen haarkleur.
-Naakt is geen kleding.
-Atheïsme is geen geloof.

Offline

#2 07-11-21 16:05:58

Faith
Lid
Geregistreerd: 29-10-21
Posts: 13

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Dag Mitch,

met enigszins rood op mijn wangen bovenstaande gelezen, heb ik mezelf eerlijk de vraag moeten stellen, was ik ook z'n venter van de Waarheid?
Want dat waren wij (JG) in de Waarheid, dat was een heilige niet door het WTG geciteerde gedachten die te pas en te onpas wél werd geuit, onderling, ten minste in de jaren 80.

Ik ben in de waarheid, jij ook? wij zijn in de waarheid als groepsgevoel.
Kom je terug naar de waarheid, was een vraag voor uitgeslotene.

Ik denk dat ik best goed met mensen aan de deur op kon schieten, maar mijn verkoop techniek was natuurlijk wél aangeleerd op de Theocratische school, en met het boekje: redeneren aan de hand van de Schrift, ging ik net als vele met mij op pad, om "De Waarheid" te verkondigen, althans dat geloofde ik net als vele met mij.

Hoe bizar nu achteraf, en bij het lezen van jou verhaal, besef je pas echt hoe hoogmoedig dat wij de JG waren zeker ten aanzien van anders denkende christenen die volgens ons denken allemaal bij Babylon de Grote hoorden.

Wat was het tevens toch ook een makkelijke tijd omdat alles zwart/wit was, wij/tegen andere Christenen.
Wij in de Waarheid en zij in Babylon de Grote.

Zucht, wat een houding gelijk de Farizeeërs.

Faith

Laatst bewerkt door Faith (07-11-21 16:08:55)

Offline

#3 07-11-21 21:50:52

Ceee
Gast

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Een dictator kan in een democraat helaas uitsluitend een dictator van democratische principes zien.

#4 07-11-21 22:18:33

Ceee
Gast

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Het mooie voor niet gevaccineerde  complotdenkers is, dat zij straks met de 3e wereldlanders die niet over vaccins beschikken de aarde beërven.
Logisch toch ....

#5 08-11-21 18:57:49

Faith
Lid
Geregistreerd: 29-10-21
Posts: 13

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Cee, welk punt wil je maken in deze discussie?

Offline

#6 09-11-21 09:26:13

Ceee
Gast

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Dat er vele hoogmoedigen zijn, gevangen in het momentum.
Pas wanneer men beseft dat men altijd oogkleppen draagt, .....

#7 09-11-21 10:15:01

Ceee
Gast

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Ik zie bv soms een heel designerteam het Al ontwerpen met zelfevolerende objecten. Ook een antropomorfische projectie, zij het in een veel moderner jasje. Vaker denk ik aan meervoudige dimensies groter dan mijn menselijk bevattingsvermogen en dan zonder de behoefte tot menselijke projecties.

#8 09-11-21 10:48:06

Rashida
Lid
Geregistreerd: 27-10-21
Posts: 42

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Er is een c met twee ee's , en er is een gast met ceee ,drie eee's,   merk ik hahahahaha


“I think we deserve people who really, really love us.”   Alicia Keys

Offline

#9 09-11-21 13:11:03

Ceee
Gast

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Een drie-eenheid door bord-beperkingen; ik weet mijn wachtwoord niet meer ....

#10 09-11-21 13:11:43

Faith
Lid
Geregistreerd: 29-10-21
Posts: 13

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Rashida geschreven:

Er is een c met twee ee's , en er is een gast met ceee ,drie eee's,   merk ik hahahahaha

Mij maakt het niet uit wie Ceee, met drie eee's is, ik reageer op inhoudt.
En Ceee zegt niks meer dan hoogmoedige woorden in deze discussie, woorden die totaal niks met het topic onderwerp te maken hebben inhoudelijk.
Gewoon iemand die interessant wil doen.

Laatst bewerkt door Faith (09-11-21 13:13:34)

Offline

#11 09-11-21 13:14:40

Ceee
Gast

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Overigens is het door mij verbeelde DesignerTeam pluriform van aard en vorm; zoals ook de menselijk waarneembare wereld zich presenteert.

#12 09-11-21 13:26:10

Ceee
Gast

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Gelukkig, Faith, is ook intelligentie Gausse verdeeld.
Hoe minder men weet, hoe eenvoudiger de wereld, toch, omdat men denkt alles (beter) te weten.

#13 09-11-21 18:27:07

Rashida
Lid
Geregistreerd: 27-10-21
Posts: 42

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Ceee geschreven:

Een drie-eenheid door bord-beperkingen; ik weet mijn wachtwoord niet meer ....


Vooruit dan maar weer. Dat kan smile

Begreep bijna dat er hier alleen tweelingen aanwezig zijn. maar de ene van de tweeling met de L.  is weer verdwenen..hahahahaha


“I think we deserve people who really, really love us.”   Alicia Keys

Offline

#14 10-12-21 23:03:09

Cee
Lid
Geregistreerd: 27-10-21
Posts: 6

Re: Aan de deur wordt niet gekocht

Ik heb een nieuw wachtwoord van de admin ontvangen, welke ik zal blijven gebruiken.
Dank, vrgr Cee

Offline

Forum footer

Powered by FluxBB