#1 24-02-22 10:32:39

Rashida
Lid

Oorlog, wel heel erg!

L.S.

Vannacht blijkt Rusland zonder aanleiding zegt Biden,  Oekraïne te hebben aangevallen. Het is een grootschalige aanval.

Is wel heel erg, en diep triest
Het treft het hele Westen, maar ook voor de hele wereld natuurlijk

Volg de berichten via de tv

een deel uit het verslag 

Ooggetuige: ‘Paniek in Kiev is groot, burgers massaal op de vlucht’

De Kievse Katya Cmill (37) ziet de files al vanaf 5 uur vanochtend vanuit haar raam. ‘Veel mensen werden wakker van het luchtalarm en zijn meteen vertrokken. Het was nog donker toen het al vast stond op Peremoge Ulitse, de weg naar het westen.’ Ze rijden naar West-Oekraïne, naar hun datsja’s (buitenhuizen) of misschien ook wel naar de Poolse grens. ‘Maar ze zij niet de enigen, de rij auto’s beweegt nauwelijks.’

De paniek in de hoofdstad is groot, vertelt de Oekraïense. ‘Al weken. Mijn zus heeft twee weken geleden een kindje gekregen en we hebben het er telkens weer over gehad: moeten we ze evacueren of niet. Haar man wilde blijven, om te vechten. Uiteindelijk zijn ze gebleven. Ze zitten nu thuis.’ Overal in de stad zijn de wapens verkocht, vertelt Chmill. ‘Schiettrainingen zijn al weken volgeboekt. Ikzelf zou zaterdag een cursus eerste hulp volgen, maar ik weet niet of dit nu doorgaat.’

Ze heeft zelf al weken geleden besloten te blijven. ‘Nu wegrijden zou ik echt niet doen. Het is veiliger niet de weg op te gaan. Of ergens heen te gaan waar veel mensen verzamelen. Dan maak je jezelf een doelwit. Maar ik wil sowieso niet weg. Ik ben te kwaad. Ik wil mijn land niet verlaten, ik ga helpen hoe en waar ik maar kan. Zo direct ga ik bloed doneren, om maar iets te doen. Als ik nu vlucht en we verliezen ons land, zal ik me voor de rest van mijn leven schamen.’

Fleur de Weerd

Groet Rashida

Laatst bewerkt door Rashida (24-02-22 10:37:20)

“I think we deserve people who really, really love us.”   Alicia Keys

#2 24-02-22 10:35:15

Rashida
Lid

Re: Oorlog, wel heel erg!

Dag Adm.

Zou jij het verslag uit de Volkskrant in mijn bericht willen plaatsen?

Bij voorbaat dank 

Gegroet

Rashida

Laatst bewerkt door Rashida (24-02-22 10:38:29)

#3 24-02-22 15:39:12

Admin
Administrator

Nee, ik wil geen auteursrecht schenden. Iedereen kan deze link bekijken indien men abonnee is of wellicht gratis.

Rashida geschreven:

Dag Adm.

Zou jij het verslag uit de Volkskrant in mijn bericht willen plaatsen?

Bij voorbaat dank 

Gegroet

Rashida

#4 24-02-22 17:43:29

Rashida
Lid

Is prima hoor Adm.

weet niet meer exact welke

De link, die ik plaatst was ook gratis. Heb noch een abonnement, dan wel een internet abonnement op de Volkskrant namelijk

Forum footer